Sales Sequence
De stappen die jij zet om in contact te treden met nieuwe prospects
De stappen die jij zet om in contact te treden met nieuwe prospects
In contact treden met prospects is voor vele een uitdaging. Toch is het een uitdaging die de afgelopen tijd makkelijker is geworden. Echt? Ja, echt!
Waar we een aantal jaar geleden niet verder kwamen dan een ‘koud telefoontje of bezoekje’ zijn er tegenwoordig enorm veel middelen en kanalen die je kunt gebruiken. Denk hierbij o.a. aan Mail, LinkedIn, Beurzen, Kennissessies, Online vindbaarheid en Advertisment. Maar hoe zorg jij ervoor dat je structureel nieuwe contacten legt en dat je niet met losse flodders schiet?
De oplossing: creëer een Sales Sequence voor jezelf!
Wat is een Sales Sequence?
Een Sales Sequence is een opeenvolging van activiteiten met als doel het leggen van nieuwe contacten. Zoals hierboven benoemd zijn er meerdere kanalen die je kunt gebruiken om met iemand contact te leggen. In een Sales Sequence beschrijf je deze kanalen en stappen.
Zie hieronder twee voorbeelden van Sales Sequences die iedere salespersoon vandaag nog kan starten. Je kunt ook onderstaande video bekijken waarin de twee voorbeelden worden toegelicht!
Let op: voordat je aan de slag gaat het is wel belangrijk dat je goed nadenkt over de prospects die je gaat benaderen en waarom je juist deze groep prospects benadert. Meer hierover lees je in dit artikel.
In dit voorbeeld is ervoor gekozen om drie kanalen te gebruiken:
In dit voorbeeld is ervoor gekozen om drie kanalen te gebruiken:
Een Sales Sequence geeft structuur
Door te werken met een Sales Sequence breng je structuur aan. En deze structuur kan je uitwerken in een week-maand-jaarplanning.
Week 1: 10 e-mails versturen
Week 2: 10 e-mails versturen – 10 reminder e-mails versturen
Week 3: 10 e-mails versturen – 10 reminder e-mails versturen – 10 prospects nabellen
En zo kan je de planning uitwerken tot een jaarplanning.
Een Sales Sequence maakt je proces meetbaar
Het werken met een Sales Sequence zorgt ervoor dat je resultaat goed meetbaar is. En op het moment dat jij gestructureerd 100 prospects hebt benaderd, kan je per stap de conversieratio bepalen. Zo kan op het moment dat ergens de ratio erg laag is, besluiten om deze stap aan te passen.
Als blijkt dat maar 10% op je eerste e-mail reageert, dan zou je eens kunnen testen of een andere onderwerpregel leidt tot een hogere conversie. Of je past de tekst in je LinkedIn connectie verzoek aan met als mogelijk resultaat een hogere conversie.
Uiteindelijk krijg je voor jezelf inzichtelijk hoeveel prospects je moet benaderen om bijvoorbeeld 3 afspraken te realiseren. Als je dit weet dan ben je echt je sales aan het managen en ben jij in control!
Een Sales Sequence automatiseren
Het is mogelijk om sommige delen van je sequence te automatiseren.
Hieronder enkele opties: