De laatste tijd krijg ik steeds vaker de vraag of je een marketing e-mail het beste in platte tekst kan versturen of in HTML. Mijn persoonlijke antwoord zou zijn dat een platte tekst een hogere conversie oplevert omdat een HTML e-mail direct te associatie ‘verkoop / spam’ bij mij oproept en een email die er uitziet als andere roept dit niet op.
Maar aangezien één mening nogal beperkt is om een conclusie te trekken ben ik op onderzoek uitgegaan.
Laten we eerst even kijken wat het verschil is tussen platte tekst of HTML?
Een platte tekst e-mail is een e-mail zonder speciale opmaak en wordt op dezelfde manier verstuurt als dat jij normaal gezien een e-mail verstuurd.
Een HTML e-mail bevat wel speciale opmaak. Hierbij kan je denken aan:
- afbeeldingen
- opmaakcodes
- kleurcodes en andere stijl informatie.
Zie hieronder een voorbeeld van een platte tekst- en een HTML e-mail.
Platte tekst
HTML e-mail
Wat werkt beter: Platte tekst of HTML?
Ik zou je sowieso aanraden om dit artikel eens te lezen, maar hieronder de belangrijkste conclusies.
- Uit een enquete uit 2014 blijkt dat 64% liever een HTML e-mail ontvangt t.o.v. een platte tekst e-mail.
- Uit deze enquete blijkt ook dat de gevraagde liever afbeeldingen zien in een email dan tekst
Maar op basis van diverse A/B testen bleek:
- simpelere emails met minder HTML worden beter geopend. Daaruit kan je concluderen dat men liever niet teveel afbeeldingen in zijn e-mail heeft.
- Qua afleverpercentage maakt het geen verschil of je een platte e-mail of een HTML e-mail verstuurt.
Verder blijkt dat:
- Het toevoegen van gifjes aan je email de open-rate met 37% laat dalen t.o.v. platte tekst.
- Het toevoegen van afbeeldingen aan een normale template de open-rate met 25% laat dalen t.o.v. platte tekst.
- Het toevoegen van afbeeldingen aan je template de open-rate met 23% laat dalen t.o.v. platte tekst.
Hoe kan dit?
De simpele uitleg is dat image-tags en rijke HTML templates eerder worden herkend bij email providers als commerciële emails. Hierdoor worden deze er eerder uitgefilterd en belanden ze niet in de inbox, maar in een spam of reclame map.
Gmail plaats de email direct in de Reclame-map!
Outlook laat niet direct de afbeeldingen zien en geeft direct een melding
Zorgen HTML e-mails voor een hogere clickthrough rate (CTR)?
Uit ditzelfde onderzoek is gebleken dat ook dit niet het geval is. De belangrijkste reden hiervoor: e-mail is bedoeld als 1-op-1 communicatie.
Je stuurt naar je vrienden of familie toch ook geen e-mail met daarin allemaal afbeeldingen waar ze op kunnen klikken. Waarom zou je dat in een email naar je klant of prospect dan wel opeens doen? Kijk maar eens naar de volgende grafiek en trek je eigen conclusie!
Bekijk ook eens:
Lees hier meer over Inbound Sales
Mocht je eens met mij willen sparren over ‘slimmere’ manieren om in contact te komen met je prospect, dan kan dat natuurlijk altijd.
Bel, email of blok via mijn meetinglink direct tijd in mijn agenda waarop ik je kan bellen.