De uitdaging:
Greywise is opgericht door Jos Hensen en heeft de afgelopen jaren een mooie groei doorgemaakt. Bijna alle opdrachten zijn voortgekomen uit bestaande relaties van Jos. De ambitie die Greywise heeft is groot. Voor de aankomende drie jaar is de ambities om door te groeien naar tien consultans. Dat is verdubbeling van het huidige personeelsbestand.
Om deze groei te realiseren zijn er allereerst nieuwe klanten nodig. Om dit te realiseren zal er ook buiten het bestaande netwerk aan de zichtbaarheid en naamsbekendheid van Greywise moeten worden gewerkt. In Oktober 2018 is Steven vanuit Spits: Sales & Marketing aan de slag gegaan met deze uitdaging.
Stap 1: in kaart brengen huidige situatie
Op het moment dat we begonnen zijn aan dit project stond er het volgende:
- Bijna live-gang nieuwe website
- Mailchimp account met 150 contacten
- Jaarlijks werd er één event voor bestaande klanten georganiseerd
- Bannering op de website procesverbeteren.nl (ROI niet inzichtelijk)
- Af en toe een artikel in een vakblad (ROI niet inzichtelijk)
Stap 3: kiezen focus doelgroep en ideale klant
Om gericht te werk te gaan en alle acties die we uitzetten af te kunnen stemmen op de juiste doelgroep zijn we eerst begonnen met het bepalen van de focus doelgroep en de ideale klant. Aangezien Greywise veel ervaring heeft binnen de voedingsindustrie is ervoor gekozen om de aanpak op deze focus doelgroep te richten. Binnen deze doelgroep is de ideale klant aan de hand van een aantal criteria bepaald (aantal FTE – Omzet – Locatie – Aantal productielijnen – Segment etc.)
Stap 5: bepalen rolverdeling
Binnen het Greywise team is iedereen welwillend om zijn steentje bij te dragen aan de groei van Greywise. Vandaar dat we gezamenlijk hebben gekeken wie welke rol op zich kan nemen. Besloten is dat Steven vanuit Spits: Sales & Marketing verantwoordelijk is voor de uitvoer van de plannen. Daarin wordt hij ondersteund door:
- The Webcoach: technisch beheer van de website
- Consultants Greywise: input aanleveren voor content website/LinkedIn
- Consultants Greywise: schrijven van blogs
- Jos: Produceren van de whitepapers
- Jos: Presenteren tijdens kennissessies
- Freelance tekstschrijver
- Minimaal één whitepaper per kwartaal publiceren
Offline:
- Starten met het organiseren van kennissessies
- Nabellen leads via de website en vanuit de kennissessie
Stap 7: meten, evalueren en bijsturen
We zijn nu ongeveer zes maanden onderweg en de eerste resultaten zijn een feit:
- Twee whitepapers gepubliceerd
- Succesvolle eerste kennissessie (33 deelnemers – doel was 25)
- Database opgebouwd met ongeveer 750 nieuwe contacten
- CRM waarin we alle data bijhouden
- Mailchimp verruild voor Hubspot
- Website bezoekers verdubbeld
- Aantal leads rechtstreeks vanuit de website sterk gestegen
- LinkedIn bedrijfspagina van 16 naar 112 volgers
- Twee nieuwe opdrachtgevers
Toekomstplannen
De afgelopen maanden is er toegewerkt naar een marketing en sales structuur die gaat bijdragen aan de groei naar tien consultants in drie jaar tijd. De eerste resultaten zijn zichtbaar en de planning voor 2019 is gereed.
Voor het aankomend jaar gaan we nog minimaal drie kennissessies volgen, twee whitepapers en vier blogs worden gepubliceerd.
Doordat we op dit moment alles voor de tweede keer oppakken, zien we al direct dat de investering qua tijd een stuk minder is. Wij gaan het flexibel mee om waardoor de kosten qua marketing en sales ook minder worden dan in de eerste maanden.