De software van Hubspot is van origine marketing automation software (marketing hub), maar heeft zich de laatste jaren ontwikkeld tot een all-in Marketing, Sales en Services Tool met daarbij een GRATIS CRM.
Het is zowel voor kleine MKB-ers, als voor grote corporate organisaties een fantastisch systeem. Het systeem is erg uitgebreid als je er nog nooit met Hubspot hebt gewerkt, kan je zoek raken in alle mogelijkheden. Tevens zijn de meeste mogelijkheden betaalbaar, maar wij laten je hieronder zien wat er allemaal in het gratis CRM zit.
Voordat je daadwerkelijk een CRM gaan inzetten is het goed om even naar de volgende zes stappen te kijken: In zes stappen naar het beste CRM voor jouw organisatie.
Blogs over het Hubspot CRM
Takenlijst
Een belangrijk onderdeel van een CRM is dat het dagelijkse werkzaamheden makkelijker maakt. Hubspot heeft dit goed begrepen. Een belangrijke functie hierin is Taakbeheer. Je kunt voor jezelf, maar ook voor collega’s, taken aanmaken. In één handig overzicht kan je zien welke taken je wanneer dient af te ronden. Je hoeft dus geen geeltje meer op je beeldscherm te plakken of notities in je agenda te zetten. Je kan instellen dat je aan het begin van iedere dag een bericht ontvangt als een taak over tijd is.
Tijdslijn
Een heel groot voordeel van Hubspot is het feit dat je in één overzicht alle activiteiten onder een bepaald contact kan zien. Het is een soort van timeline zoals je gewend bent bij Linkedin of Facebook. Of je nu een email stuurt of ontvangt, een taak aanmaakt, een notitie of nieuwe deal toevoegt, alle acties komen in je timeline terug. Stel dat je collega op vakantie is en jij moet iets overnemen. Alle acties uit het verleden kan jij eenvoudig terug zien in één overzicht. Handig toch?
Meetingtool
Zodra je in Hubspot je email aan je Gmail/Outlook is gekoppeld, krijg je ook de mogelijkheid om je agenda te koppelen. Zodra je dit hebt gedaan kan je gebruik maken van de Hubspot Meetingtool. Met deze tool kan je eenvoudig je agenda delen en de ontvanger de mogelijkheid geven om een tijd in jouw agenda te reserveren. Dit scheelt een heleboel heen-en-weer emailtjes. In onderstaande video laat ik zien hoe dit er uit ziet.
Benieuwd of Hubspot bij jou past?
Plan via onderstaande meetinglink een moment waarop ik je kan bellen en ik help je om de juiste keuze te maken?
Chatfunctie
Je wilt natuurlijk dat de bezoeker op je website zo eenvoudig en laagdrempelig mogelijk contact met jou kan maken. Daarom adviseer ik ook altijd om een chatfunctie op je website te plaatsen. Hubspot heeft ook een chattool ontwikkeld en die werkt perfect. Zowel op je PC als op je telefoon (Hubspot app) ontvang je een melding zodra iemand een bericht heeft gestuurd. Zodra degene zijn/haar emailadres achterlaat wordt dit nieuwe contact ook direct in Hubspot toegevoegd. Je kunt tevens zelf bepalen op welke pagina je de chatfunctionaliteit laat verschijnen.
Beperkingen gratis chattool:
- Je kan maar één foto van een medewerker tonen.
- Er zit branding op de tool
- Op iedere pagina dezelfde welkoms boodschap
- Maar één benadering mogelijk, dit is bij de betaalde variant niet.
Templates
In Hubspot heb je de mogelijkheid om emailtemplates aan te maken. In het gratis CRM is dit beperkt tot 5 templates. Als je regelmatig dezelfde email verstuurt (bijvoorbeeld voor het maken van een afspraak) dan kan je hiervoor een template maken. Dit kan je een hoop werk schelen.
Data opslag: Waar slaat Hubspot je data op?
Op dit moment wordt de meeste data opgeslagen in Amerika. Dit geldt voor alle klanten van Hubspot die voor 1 juli 2021 begonnen zijn met Hubspot. Voor alle klanten die na deze datum een Hubspot account hebben afgesloten, geldt dat de data in Europa wordt opgeslagen. Hubspot verwacht dat ze de data voor alle Europese gebruikers eind 2022 over hebben gezet naar Europa.
Ben je benieuwd hoe je de Amerikaanse data eerder naar Europa kunt halen? Lees dan hier verder.
Documenten
In Hubspot heb je de mogelijkheid om documenten toe te voegen. In het gratis CRM is dit beperkt tot vijf documenten. Deze documenten kan je eenvoudig toevoegen in een email. De ontvanger krijgt het document in een soort PDF-reader te zien en kan het document vanuit daar downloaden. Jij krijgt inzichtelijk hoelang het document open heeft gestaan en welke pagina’s, hoelang, zijn bekeken. Dit geeft jou weer inzicht in de punten die voor de ontvanger extra belangrijk zijn.
Beperkingen Hubspot Gratis CRM
Natuurlijk heeft het Gratis CRM van Hubspot beperkingen en bieden de betaalde varianten hele handige en aanvullende oplossingen. Vooral zelfstandigen en klein MKB kan je echt al heel veel met de gratis variant. Hierbij deel ik de beperkingen die ik ervaar en de mogelijke oplossingen.
Notificaties:
Het aantal notificaties, als iemand een email opent, ergens op klikt, je website weer bezoekt etc. is beperkt tot 200 notificaties per maand. Als je het programma intensief gebruikt dan haal je dit in een paar dagen.
Oplossing: Hubspot Starter pakket (€46 per maand) aanschaffen.
Eén Meetingtool:
Je kan maar één meetingtool gebruiken. Stel je hebt meerdere gebruikers die in het gratis CRM werken, dan kan maar één iemand de meetingtool koppelen aan zijn agenda.
Branding:
Op enkele plaatsen zal Hubspot branding laten zien. Bijvoorbeeld op de meetingtool, de chattool en de documentviewer. Dit gaat weg zodra je overgaat op een betaalde variant.
Oplossing: Hubspot Sales starter aanschaffen.
Marketing automation:
Dit krijg je pas als je overgaat op Hubspot Professional (vanaf €740 per maand). Voor kleine MKB-bedrijven of zelfstandigen is dit niet aan de orde, dus mijn inziens geen beperking, maar wel de moeite waard op te benoemen. Hubspot is van oorsprong namelijk een leverancier van Marketing automation Software.
Lees ook eens dit blog waarin ik aangeef wanneer Marketing Automation Software interessant is voor je bedrijf.
Goedkoper alternatief is eventueel een combinatie maken met Active Campaign.
Voordeel: Lagere kosten
Nadeel: Twee verschillende tools die je aan elkaar moet koppelen en deze koppeling moet je onderhouden. Niet ideaal dus!
Plug-ins voor Hubspot
Een groot voordeel van het werk met het Hubspot CRM is dat veel andere ’tools’ plug-ins hebben ontwikkeld waarmee je eenvoudig data kunt uitwisselen. Hieronder noem ik enkele plug-ins die ik graag gebruik.
Leadinfo
Leadinfo is een fantastische sales-tool waarmee je websitebezoekers kunt herkennen. Op het moment dat je in Leadinfo een interessant bedrijf ziet staan, dan kan je deze direct importeren in Hubspot. Je kunt dus super snel een bedrijf toevoegen in Hubspot en de data die je importeert is altijd accuraat en correct. Een ware must-have!
LinkedHub
Met deze Chrome-extension kan je een koppeling realiseren tussen je LinkedIn-account en Hubspot. Op het moment dat jij op LinkedIn een interessant contact hebt gevonden, kan je deze met één druk op de knop in je Hubspot account importeren. Deze plug-in werkt erg goed en op het moment dat je ook een connectie met iemand bent, kan je ook direct het e-mailadres en telefoonnummer importeren.
Meer informatie over deze handige plug-in vind je hier!
Canva
Met de Canva integration kan je heel eenvoudig direct afbeeldingen uit je Canva-account toevoegen in Hubspot. Erg handig voor het aanmaken van een social media advertenties of om te gebruiken in je mailings.
GEOMapper
Deze app maakt het mogelijk om je Hubspot contacten (of bedrijven) visueel weer te geven op een landkaart.