Wie wil er nou niet een CRM-systeem waarbij de data up-to-date is? En ook nog eens met relevante data is gevuld? Iedereen toch!
Maar hoe kan je dit realiseren zonder dat je hier veel tijd of geld mee kwijt bent. In dit artikel deel ik de tip waarmee jij de data in je CRM kunt aanvullen met relevante data en eenvoudig periodiek kunt updaten (of je laat dit doen).
Je CRM data up-to-date door het toevoegen van de LinkedIn-url
Tegenwoordig heeft bijna ieder bedrijf een LinkedIn pagina. Dit geldt natuurlijk ook voor ongeveer 75% van de werkende Nederlanders. Deze pagina’s bevatten ontzettend veel relevante informatie. Informatie waarmee jij je CRM database kunt aanvullen. Dus vandaar dat ik iedereen altijd adviseer om een extra veld aan te maken in je CRM waarbij je de LinkedIn URL toevoegt. In het (gratis) Hubspot CRM wordt op bedrijfsniveau deze URL in veel gevallen al automatisch aangevuld. Super handig! Werk je niet met het Hubspot CRM, dan kan je vast een veld aanmaken om deze informatie kwijt te kunnen.
Nu hoor ik je denken: ‘ik ga toch niet van alle contacten en bedrijven met terugwerkende kracht de URL zoeken en toevoegen’. Dat lijkt mij inderdaad niet effectief, maar je kan er wel een stagiaire of uitzendkracht opzetten. Een andere optie is met een tool als Phantombuster te werken. Hier kan je automatisch de juiste LinkedIn profielen opzoeken (werkt aardig goed)!
Op het moment dat je de LinkedIn URL in je bezit hebt, kan je natuurlijk eenmalig alle data aanvullen en daarna periodiek deze data updaten. Zo zie je bijvoorbeeld snel of iemand van baan is verandert, een nieuwe werkgever heeft of dat een bedrijf is overgenomen?
Om snel data van Linkedin profielen te halen, kan je het beste gebruik maken van een LinkedIn scraper (ook hier kan je Phantombuster voor gebruiker). Wil je het scrapen liever overlaten aan iemand met veel ervaring, neem dan gerust contact mij op, dan breng ik je in contact met goede ‘scrapers’!
Zodra je alle data van de profielen hebt, kan je de relevante informatie in je CRM importeren. Daarna kan je natuurlijk veel beter segmenteren en veel gerichtere marketing– of salescampagnes opzetten.
Ben jij nog niet overtuigd om de LinkedIn-url toe te voegen?
Lees dan ook zeker eens deze blog. Daarin leg ik uit dat het toevoegen van een LinkedIn URL aan je CRM ook kan helpen om de juiste boodschap bij de juiste mensen te krijgen via LinkedIn.
Lees hier mijn andere blogs over Hubspot: