In veel gevallen vind ik (dure) Marketing Automation, zoals Hubspot, overbodig, maar ik merk dat de meningen en argumenten hierin erg verschillen. Zo had ik onlangs een interessante discussie met een ‘mede-marketeer’ over het gebruik van Marketing Automation software. Ik vind dat er vaak veel te vroeg naar automation wordt gekeken en dat is zonde. Zonde van je geld en zonde van je tijd! Vandaar dat ik deze blog heb geschreven. Hopelijk zet dit blog jou aan het denken en helpt het jou om de juiste beslissing te maken.
Zorg eerst voor websitebezoekers!
Voordat je bepaalde marketing activiteiten gaat automatiseren, moet je er eerst voor zorgen dat er iets te automatiseren is. Een belangrijke eerste stap is het verkrijgen van website-bezoekers. Dit kan je realiseren door content te creëren of door flink te investeren in bepaalde advertenties (niet aan te raden). Op het moment dat je website goed wordt bezocht en de bezoekers ook converteren naar leads dan kan automation interessant worden.
Zorg eerst voor conversie!
Op het moment dat je een toename ziet in het aantal conversies op je website dan kan automation interessant worden. Kijkend naar de Hubspot Marketing Automation Suite, die minimaal €740 per maand kost, dan vind ik het pas nuttig worden om de opvolging te automatiseren als je het zelf ‘handmatig’ niet meer aankunt. Dus heb je enkele leads per maand, dan heeft automatiseren geen zin. De extra licentiekosten + de tijd die je kwijt bent aan de inrichting en optimalisatie van je flows weegt niet op tegen de tijd die je bespaart.
Test je flows handmatig! Automatiseer bij succes!
Op het moment dat je nog helemaal geen flows hebt getest, dan is het ook nog niet nodig om deze te automatiseren. Met flows bedoel ik de stappen die je zet om op een lead op te volgen. Wat werkt voor jouw doelgroep het beste nadat een prospect bijvoorbeeld een whitepaper heeft gedownload? Is dat een snelle telefonische opvolging? Of werkt het voor jouw doelgroep beter om deze prospect verder ‘op te warmen’ middels een paar prikkelende mailtjes? Mijn advies is daarom dus ook: ga eerst testen en daarna automatiseren.
Mijn Marketing Automation checklist!
Kan je onderstaande vragen allemaal met JA beantwoorden? Ga dan direct met Marketing Automation van start! Zitten er nog een paar Nee’s tussen. Ga dan eerst aan de slag om daar een JA van de maken. Alles op zijn tijd!
- Heb je een website die er professioneel uitziet? Je wilt tenslotte niet dat je website-bezoekers direct je site weer verlaten.
- Heb je een strategie om bezoekers op je website te krijgen? Bijvoorbeeld door wekelijks content te plaatsen (blogs/artikelen)
- Heb je conversie mogelijkheden op je website? Bijvoorbeeld downloads, chat mogelijkheid, contactformulier etc.
- Kan je het aantal leads niet meer handmatig opvolgen?
- Heb je verschillende flows getest voor de leadopvolging?
- Heb je een ideale flow gevonden en is deze te automatiseren?
- Merk je dat leads niet snel of goed opgevolgd worden door je medewerkers?
- Zijn je salescollega’s teveel tijd kwijt met de opvolging van ‘slechte/koude’ leads?
- Is leadkwalificatie door medewerkers te duur? Bijvoorbeeld doordat de orderwaarde per bestelling laag is?
Bekijk ook eens:
Lees hier mijn andere blogs: