Welke leadgeneratie strategie kies jij?
Ga je voor de korte klap of voor lange termijn succes?
Ga je voor de korte klap of voor lange termijn succes?
Je antwoord op deze vraag is vast: ik ga voor lange termijn succes. Logisch. Helaas ervaar ik in de praktijk dat de meeste ondernemers voor de korte klap gaan. Ze willen van 0 naar 100 in een hele korte periode, maar dat is vaak onhaalbaar. Met als resultaat: ze komen van een koude kermis thuis en vallen terug in oude patronen!
Beste ondernemer, ik begrijp je heel goed!
Ik begrijp goed waar je drang vandaan komt om van 0 naar 100 te gaan in een korte periode. Open Social Media en de succesverhalen vliegen je om de oren. Uiteraard ontstaat dan het gevoel: ‘dat wil ik ook’! Heel begrijpelijk!
Resultaten in de praktijk vallen vervolgens vaak tegen. Geïnspireerd op de succesverhalen op Social Media wordt flink geïnvesteerd met tijd en geld. Resultaat? Tegenvallende opbrengsten. Vaak blijkt dat de gezette stappen veel te groot zijn. Het gevolg is zonde want de meeste ondernemers zijn teleurgesteld in de tegenvallende resultaten, hebben hun vertrouwen verloren in externe hulp en vallen vervolgens terug in oude patronen. Eindresultaat? Er is niets bereikt.
Misschien heb je hier iets aan!
Begin klein, ben geduldig, meet je resultaten, stel bij indien nodig en schaal op als daar echt gegronde redenen* voor zijn.
Wil jij echt klein beginnen en groots eindigen?
Ga dan aan de slag met onderstaande stappen die jij als ondernemer zelf kunt zetten. Natuurlijk kun je een (online)marketingbureau in de armen nemen, of mij om hulp vragen, maar ik ben er van overtuigd dat je de eerste resultaten zelf kunt behalen door aan de slag te gaan met onderstaande acties.
Stap 1: Breng je database van klanten en prospects op orde
o Wie zijn je huidige klanten en zijn er nog up-sell kansen?
o Met wie heb je in het verleden zaken gedaan maar nu niet meer?
o Welke LinkedIn connecties zijn echt relevant en zou je eens kunnen benaderen?
o Maak een export van je Gmail/Outlook connecties en selecteer de juiste contacten.
o Segmenteer de relevante contacten uit je CRM en verwijder alle contacten die er niet toe doen.
Stap 2: Ga een CRM-systeem gebruiken
Geen CRM-systeem? Start dan met het gebruik van een (gratis) CRM systeem (bijvoorbeeld het gratis Hubspot CRM) en zorg dat je database op orde is. Denk goed na over de verschillende type contacten voordat je alle contacten gaat importeren in je CRM. Breng deze categorieën op voorhand in kaart, dan kan je ieder type contact in de volgende fase met een gerichte boodschap benaderen.
Stap 3: Bedenk een korte termijn strategie (campagne) waarmee je de geselecteerde contacten kunt benaderen.
Succes en ik ben erg benieuwd naar de resultaten.
*Geronde redenen om op te schalen kunnen zijn:
– Het aantal leads wordt teveel om allemaal zelf op te volgen. Dan kan marketing automation inderdaad een oplossing zijn.
– Op basis van berichten op LinkedIn, neemt het aantal websitebezoekers toe, maar de conversie valt tegen. Dan zou je een conversiespecialist in kunnen schakelen of misschien moet je dan je website vernieuwen.
– Je eigen database bevat amper goede contacten. Dan zou je iemand kunnen inschakelen die je kan helpen met het genereren van leadlijsten. Of je kiest ervoor op betaalde advertenties te plaatsen op bijvoorbeeld LinkedIn of Google.
Geen gouden bergen, wel resultaat én een stapje extra
“Steven belooft je geen gouden bergen maar hij staat garant om een stapje extra te zetten. Hij heeft een opgeruimde geest. Dat is fijn voor mij: je hoeft niet continu op je tenen te lopen. Ik ben recht door zee en zeg wat ik ervan vind en daar kan hij goed tegen.”
Lees hier meer over de mogelijkheden van LinkedIn