5 handige Gratis Salestools
Benieuwd hoe jij de aanpak van je sales activiteiten kan vereenvoudigen en verbeteren. Bekijk dan onderstaande handige salestools eens en pak je voordeel!
- Hubspot Free CRM
- Leadinfo: Breng je website bezoekers in kaart
- Linked Helper
- Hubspot Chat functionaliteit
- Persoonlijke meetinglink
Gratis salestool 1: Hubspot Free CRM
Hubspot is vooral bekend vanwege de mogelijkheden om je online marketing (o.a. social media) activiteiten te automatiseren (marketing automation), maar het gratis Hubspot CRM systeem is vooral erg interessant voor Sales.
De laatste jaren zijn CRM-systemen steeds uitgebreider en gebruiksvriendelijker geworden. Tevens hebben CRM-systemen tegenwoordig zoveel extra’s te bieden hebben. Neem bijvoorbeeld Hubspot Free CRM (lees hier meer over de mogelijkheden van Hubspot). Natuurlijk kan je er contacten in kwijt, notities en taken in aanmaken, maar er kan nog veel meer, o.a.:
- Automatisch je emails opslaan in de ‘tijdlijn’ van de klant (koppeling met Gmail en Outlook). Zo heb je de volledige conversatie met je klant in één handig overzicht.
- Je kan je email voorzien van een trackingcode zodat je kan zien of iemand je email heeft gelezen, hoe vaak en of er op bepaalde links is geklikt.
- Je kan PDF’s versturen vanuit Hubspot en je kan precies zien welke pagina’s de ontvanger heeft bekeken. Dat is natuurlijk erg handig als je een offerte verstuurt.
- Indien een ‘bekende’ prospect je website (weer) bezoekt krijg je hier direct een melding van.
- Er is ook een app beschikbaar zodat je altijd en overal alles kan inzien. Ook biedt deze app je de mogelijkheid om visitekaartjes te scannen en direct alle gegevens in Hubspot te zetten.
Bekijk ook eens deze pagina waarin ik veel uitgebreider in ga op het Gratis CRM van Hubspot.
Gratis salestool 2: Leadinfo
Breng je website bezoekers in kaart
Er zijn tal van platforms die je websiteverkeer kunnen koppelen aan bepaalde bedrijven. Ik heb zelf Salesfeed, Leadforensics, Hubspot prospect tool geprobeerd, maar ben zelf heel erg enthousiast over Leadinfo. Een Nederlandse start-up waar je prettig contact mee kan hebben en mijn inziens erg betaalbaar is. Ze geven niet alleen aan wie je website heeft bezocht, maar laten ook zien welke pagina’s er zijn bezocht, via welk kanaal ze op je site zijn gekomen en tonen al enkele contactpersonen inclusief emailadres. Let op: Deze tool is 14 dagen gratis te proberen.
Wat kan jij met deze informatie? Gerichter je sales acties uitzetten, want naar een bedrijf bellen die al eens op je website heeft bezocht, heeft waarschijnlijk meer kans van slagen dan ‘koud’ iemand bellen.
Gratis salestool: Linked Helper
Automatiseer bepaalde handelingen
LinkedIn is een fantastisch platform om een zakelijk netwerk op te bouwen en te onderhouden. De mogelijkheden die LinkedIn biedt zijn enorm, maar helaas zijn ook veel features betaald. Voor sommige pakketten betaal je meer dan €100 per maand. Met het tooltje Linked helper kan je bepaalde handelingen automatiseren, maar je kunt ook bepaalde data exporteren (zoals de e-mailadressen van al je connecties). Let op: Linked helper is geen officiële LinkedIn software en is ontwikkeld door derden. Er zijn bepaalde restricties aan het gebruik van deze software. Bestudeer deze dus goed voordat je begint.
Gratis salestool 4: Hubspot Chattool
Zodra je Hubspot CRM Free gebruikt, heb je direct de gelegenheid om van de Hubspot chattool gebruik te maken. Een chattool op je website zou de drempel voor je potentiële klanten kunnen verlagen om contact met je op te nemen. Is je manager nog niet overtuigd van een chattool of twijfel je zelf ook nog, installeer dan een paar weken deze gratis tool en kijk wat het resultaat is.
Gratis salestool 5: Hubspot Meetingtool
Helpt je om eenvoudig een afspraak te plannen!
Je kent het vast wel dat je een afspraak met iemand (collega, klant of prospect) probeert te plannen en dat daar een paar mails of een ongemakkelijk telefoongesprek aan vooraf gaat. Via deze meetingtool kan je eenvoudig een meetinglink creëren en invoegen in je e-mail. Via deze link kan degene met wie je een afspraak wil plannen eenvoudig een gewenste dag en tijd selecteren. Vervolgens wordt direct een agenda item aangemaakt en ontvangen beide deelnemers direct een afspraakbevestiging.