Tip-in december: Wil je verkering met mij?

Of ik gek geworden ben? Nee, dit is natuurlijk ook een grap. Maar wel een grap met een achterliggende vraag. Waarom vragen dan nog steeds zoveel ondernemers en commerçanten direct om een afspraak bij iemand die ze niet of misschien amper kennen?

Bij menig ondernemer ontbreekt de factor geduld als het gaat over het aan tafel komen bij toekomstige klanten. De eerst benadering is vaak veel te direct.

Een voorbeeld:
‘Beste Merel,

Ik ben Steven en ik help MKB-ondernemers om aan tafel te komen bij nieuwe klanten. Mijn aanpak hierin is fantastisch en werkt voor iedereen. Wanneer heb je tijd voor een bak koffie, zodat ik mijn aanpak kan presenteren (lees: mijn sales-pitch te houden?) Heb je woensdag 20 december tijd?

Groet Steven

De kans dat iemand tijdens het lezen van dit berichtje denkt: ‘wie is die gek en ga andere mensen lastig vallen’ is mijn inziens enorm!

Ga voor jezelf eens na hoe je voor het eerst een vriendinnetje of vriendje hebt versierd. Waarschijnlijk ben je toen ook niet op een willekeurig iemand afgestapt en heb je direct de vraag gesteld: wil je verkering? Nee, dat was een proces van dagen, weken, misschien wel maanden.

Eerst een vriendelijke ‘hoi’. Toen een subtiele benadering. Gevolgd door het aanbieden van een drankje. Of misschien ben je wel via via aan het telefoonnummer gekomen en begon het met een SMS (in mijn tijd dan).

Allemaal verschillende contactmomenten en verschillende kanalen die je gebruikt om in beeld te komen, iemand te verleiden en een relatie aan te gaan.

In een zakelijke omgeving is dit niet anders. Geduld is een schone zaak en je moet verschillende acties ondernemen. Gebruik maken van verschillende kanalen: denk aan LinkedIn, E-mail, Netwerkbijeenkomsten, Kennissessies, Je website (als ontmoetingsplaats) etc.

Hierbij drie tips die je direct kunt toepassen:

1. Na een eerste ontmoeting voeg je deze persoon toe aan je LinkedIn netwerk. Uiteraard stuur je een leuk berichtje mee in je connectieverzoek. Iedere keer dat jij een bericht plaatst op LinkedIn ziet deze persoon dat en blijf jij top-of-mind. Meer hierover lees je in dit blog.

2.Kijk of je een ‘cadeautje’ kunt achterlaten na de eerste ontmoeting. Uiteraard kan je deze ook enkele weken later toesturen. Als het maar waarde heeft voor de ontvanger. Meer hierover lees je in dit blog.

3.Voeg deze persoon toe aan je CRM systeem en voeg direct een notitie toe waar jullie elkaar hebben ontmoet en waar voor jou de kansen liggen. Uiteraard voeg je ook het zakelijke e-mailadres toe en telefoonnummer, zodat je het visitekaartje kunt weggooien. (p.s.: Gebruik jij het gratis Hubspot CRM al?)

Als je rekening houdt met bovenstaande aandachtspunten dan ga je op de lange termijn succesvol zijn. Toekomstige klanten komen bij je terug, omdat jij ze in het verleden iets hebt gegeven en op weg hebt geholpen. Ze gaan jou zien als sparringspartner en niet als een verkoper die ze iets door de strot probeert te duwen!

Mocht je meer tips willen ontvangen hoe je in beeld kan komen en blijven, dan help ik je graag! Via onderstaand formulier kan je jezelf inschrijven voor mijn maandelijkse Tip-in van de maand. Ik zal je dan iedere maand een Tip delen, waarmee jij het verschil maakt!

Wil je een keer met mij sparren over een bepaalde Marketing- of Sales-uitdaging, plan dan via mijn meetinglink geschikt moment waarop ik je kan bellen!