Benieuwd hoe jij flink wat geld kan besparen en je eigen recruitment structuur kunt opzetten?
Vaak krijg ik te horen dat het verkrijgen van nieuwe klanten op dit moment geen uitdaging is. Het gaat zelfs zover dat ondernemers mij vertellen dat ze een klantenstop hebben. Bizar toch? De grootste uitdaging zit hem in het vinden van het juist personeel.
Op dit moment gaat het goed met de economie, heel goed zelfs. Voor de korte termijn een fantastisch vooruitzicht, maar hoe zit dat voor de langere termijn? Niemand die daar het antwoord met 100% zekerheid op kan geven. Maar veel ondernemers zullen toch wel beamen dat je ‘Het dak moet repareren als de zon schijnt’? Waarom wordt er dan niet geïnvesteerd in een goede online aanwezigheid. Ik zie nog met grote regelmaat websites waar de laatste jaren niets meer aan is gedaan of ondernemers zonder fatsoenlijk LinkedIn profiel. Of wat dacht je van nieuwsbrieven in word-formaat.
Even terug naar de uitdaging die MKB-ondernemers hebben op dit moment. Hoe kom ik aan goed personeel? Alle mogelijke middelen worden ingezet om in contact te komen met de juiste kandidaat. Recruitmentfees tussen de 15-25% worden zonder pardon overgemaakt aan recruitmentbureaus. Een hele grote, en tevens onzekere, investering voor veel MKB-ondernemers. Maar een ‘een kat in het nauw, maakt schijnbaar echt rare sprongen’.
Zit er eigenlijk een verschil tussen marketing-, sales- en recruitmentactiviteiten? Volgens ons niet, want het draait allemaal attract – convert – close – delight.
Daarbij maakt het niet uit of het gaat om een nieuwe klant of een nieuwe collega. Het proces is nagenoeg hetzelfde en daarom is het cruciaal om:
- een goede online aanwezigheid te hebben
- de juiste content te delen
- ervoor te zorgen dat mensen contact met jou opnemen
- je ervoor zorgt dat je met kandidaten in contact blijft
Iemand die een nieuwe baan zoekt zal:
- zich online gaan oriënteren
- je website bezoeken om een eerste indruk te krijgen
- je LinkedIn profiel bekijken om te zien wat voor enthousiaste ondernemer er achter dit bedrijf zit.
Een goede online aanwezigheid is op dit moment misschien niet van belang om nieuwe klanten aan te trekken, maar wel erg belangrijk om nieuw personeel aan te trekken.
Als je dan uiteindelijk een fantastische website hebt, een uitdagend LinkedIn profiel dan begint het spel pas. Hoe zorg je ervoor dat je met de juiste kandidaat in contact komt? En natuurlijk hoe zorg je ervoor dat je in contact blijft met mogelijke nieuwe collega’s, zodat je niet bij iedere vacature vanaf nul hoeft te beginnen?
Hoe je dit proces zou kunnen aanpakken laten we jou graag zien, maar uiteindelijk dien je toch eerst de volgende vraag te beantwoorden:
Zie jij het belang van een goede online aanwezigheid om nieuw personeel aan te trekken?