Verschil beursstand website

Een online beursstand die 24/7 open, bereikbaar en bemand is!

ergelijk je website eens met een beursstand. En vergelijk de beurs eens met Google. Wat mij dan opvalt is het volgende:  een beurs en een beursstand zijn van tijdelijke aard. Een website en google zijn altijd bereikbaar. Het is een gegeven dat 70% van de B2B-kopers zijn zoektocht naar een nieuw product/dienst online begint.

Waarom zijn er dan nog steeds bedrijven die meer tijd/energie/geld besteden aan een paar beurzen per jaar? En waarom besteden ze geen aandacht aan hun website en de online vindbaarheid (google)?

5 Tips voor een 24/7 online Beursstand

70% van het aankoopproces in de B2B vindt tegenwoordig online plaats. Dat wil zeggen dat jouw toekomstige klant op internet op zoek gaat naar antwoorden op vragen, lang voordat hij of zij in contact komt met jou of een verkoper van jouw bedrijf.

De definitieve aankoop zal in een B2B omgeving in veel gevallen nog via jou of een verkoper van jouw bedrijf verlopen. Deze rol verandert natuurlijk ook. Het koopproces is de laatste jaren veranderd in een aankoopproces. De rol van digitale kanalen is daarbij veel belangrijker geworden. Om als B2B bedrijf digitaal niet achter te blijven, moet je ervoor zorgen dat je website goed is ingericht. Een website is meer dan alleen een visitekaartje en een online brochure. Een goed ingerichte website trekt bezoekers en identificeert hen. Pak je dit niet aan dan is de kans groot dat je concurrent er met je bezoeker vandoor gaat.

Regelmatig maak ik de vergelijking tussen het effect uit een website en een beursstand. Bedrijven steken traditioneel gezien veel geld en tijd in een beursstand, maar laten hun website links liggen. Maar er is nog veel winst te behalen. Deze winst zit hem in het volgende: jouw online beursstand, de website, is maar liefst 24/7 geopend en kan vanuit de hele wereld worden bezocht. Een fantastisch kanaal dus om leads te generen.

Hieronder geef ik je 5 tips die ervoor kunnen zorgen dat je bezoekers veranderen in leads.

1.Voer een 0-meting uit en bepaal je target.

Zoek eerst hoeveel leads je huidige website oplevert. Bepaal daarna je doelen, zodat je kan bepalen of je inspanningen voor je website, de online beursstand dus, het beoogde resultaat opleveren.

2. Zorg voor call-to-actions (CTA) op je website (online beursstand).

Een call-to-action zorgt ervoor dat een bezoekers zijn/haar gegevens achterlaat. Hiermee kan jij aan de slag om te achterhalen of de bezoeker een interessante lead is.

Voorbeelden hiervan zijn:

  • Inschrijven voor een blog/nieuwsbrief
  • Download een case-study / whitepaper
  • Plan een telefonische afspraak.

3. Plaats de juiste call-to-actions (CTA) op de juiste pagina.

Zorg ervoor dat je offers gerelateerd zijn aan de pagina waar de bezoeker zich bevindt. Houdt hierbij de drie fases van de buyers journey in gedachten:

Iemand die via google op ‘5 tips voor meer leads’ zoekt en op dit blog terecht komt (awareness fase), heeft er niets aan als je daarna direct een gratis consult aanbiedt (decision fase). Een betere CTA zou zijn een case study aanbieden (consideration fase) van een bedrijf die al succesvol is door het juist inzetten van de geboden tips. Zorg er dus voor dat je de klant offers aanbiedt waardoor hij van de ene fase in de volgende komt. Voor iemand die nog nog in de awareness fase zit is de stap veel te groot om direct met sales te gaan praten.

4. Monitor wat werkt en verbeter!

Houdt continu bij welke acties effect hebben en welke CTA’s succesvol zijn. Als de resultaten achter blijven pas dan je CTA’s aan. Voer A/B testen uit om te zien wat het beste resultaat heeft.

5. Een lead verandert niet vanzelf in een klant

Volg je leads op. Denk goed na over de opvolging en de borging hiervan. Creëer workflows voor de opvolging en monitor continu welke vervolgstappen werken en welke niet. Marketing Automation software, zoals Hubspot, kan hierin een belangrijke rol vervullen.

Als je deze 5 tips goed aanpakt dan weet ik zeker dat het resultaat gaat opleveren.