Steeds meer mensen gaan de kracht van LinkedIn inzien (Social selling) en het aantal actieve gebruikers groeit nog steeds. Het wordt dus steeds lastiger om met je bericht op te vallen tussen alle andere geplaatste berichten. Veel ‘LinkedIn-goeroes’ hebben studies gedaan naar het algoritme van LinkedIn en pretenderen te weten hoe je het bereik van je bericht kan vergroten. Ik heb gemerkt dat het lastig is om hier onderbouwde uitspraken over te doen en dat het algoritme met de dag verandert. Vandaar dat ik, op basis van mijn eigen ervaringen, hierbij enkele aandachtspunten deel om tot een goed LinkedIn bericht te komen.
Zorg dat je LinkedIn bericht aan de volgende criteria voldoet:
Origineel / Authentiek: Ga geen content van andere overnemen en dat plaatsen als je eigen waarheid. Plaats ook berichten die passen bij wie jij bent en waar jij daadwerkelijk mee bezig bent.
Opmerking: dit geldt in mindere mate op het moment dat je een bericht van iemand of van een bedrijf deelt (meer hierover verderop in dit artikel)
Positief: Positieve berichten zijn uiteraard voor de ontvanger leuker om te lezen dat berichten met een negatieve lading. Uiteraard is natuurlijk niet altijd alles positief in je leven, maar over het algemeen doen leuke berichten het een stuk beter dan de negatieve. Met name op het moment dat deze negatieve boodschap niet direct met jou te maken heeft.
Relevant: Probeer in te spelen op actuele zaken. Ga geen berichten plaatsen over iets wat lang geleden is gebeurd. Ga bij het schrijven van een bericht voor jezelf ook na of het bericht relevant voor de connecties binnen je LinkedIn netwerk is. Dat jij zondag met 2-3 de lokale voetbalderby hebt gewonnen, is voor de meeste connecties in je LinkedIn netwerk natuurlijk niet relevant. Plaats dit maar op je Facebook of Instagram.
Geen one-man-show: Zorg ervoor dat je niet teveel over jezelf publiceert. LinkedIn is geen platform om jezelf op een voetstuk te zetten. Laat dit maar aan andere over als blijkt dat je daadwerkelijk zo’n goed product hebt of dienst levert.
Geen aanbiedingen: Aanbiedingen kun je beter in een folder plaatsen. Gebruik LinkedIn hier niet voor!
What’s in it for them?: Op het moment dat je een LinkedIn bericht plaatst, is het goed om jezelf te volgende vraag te stellen: what’s in it for them? Op het moment dat je bericht geen waarde heeft voor de lezer, plaats het dan niet. Uiteraard mag je best een foto plaatsen op het moment dat je bedrijf 10 jaar bestaat, leuk zelfs, maar doe dit niet te vaak. Ook zie ik veel bedrijven die bijvoorbeeld een foto van hun laatst aangeschafte machine plaatsen. Hierbij zetten ze dan: YEAH, vandaag is onze nieuwste XHDN$43 printer geleverd + foto. Als lezer denk ik dan: fijn voor jullie, maar wat heb ik daaraan als (mogelijke) klant?
Hoe vergroot je het bereikt van je LinkedIn bericht?
Nadat je een LinkedIn post hebt gepubliceerd, is het natuurlijk leuk als je bericht door meerdere mensen wordt gelezen. Er zijn een paar opties die je kunt gebruiken om het bereik van je bericht te vergroten. Zelf houd ik altijd rekening met de volgende aspecten:
1. Zorg ervoor dat je bericht origineel, leuk, relevant en non-ego is (bovenstaande criteria)
2. Tag mensen of bedrijven in je bericht
Op het moment dat je een bericht plaats waarin je ook refereert aan andere personen of bedrijven, dan raad ik je aan om deze mensen te taggen. Door iemand in je LinkedIn bericht te taggen, krijgt hij/zij hiervan een een melding en het geeft de lezer de kans om direct door te klikken naar het profiel van deze persoon of bedrijf. Vaak zie je dat personen die in je bericht zijn ‘getagt’ reageren op je bericht of je bericht liken. Likes en reacties vergroten het bereik van je LinkedIn bericht. Hoe je iemand kan taggen, lees je hier!
3. Voeg een relevante foto of video toe aan je LinkedIn bericht
Berichten op LinkedIn waar een foto en nog beter een video aan toe zijn gevoegd, hebben meestal een groter bereik dan een bericht zonder foto of video. Hierbij is het wel belangrijk dat je een foto/video toevoegt die aanvullend is op je bericht. De afbeelding of video die je gebruikt moet je bericht kracht bij zetten. Zelf heb ik gemerkt dat een foto of video waar die je zelf heb gemaakt, of waar je zelf op staat, vaak nog beter werken. Hoe persoonlijker je bericht, des te groter de respons en dus ook het bereik.
Heb je zelf geen goede foto kijk dan eens op Unsplash of Pexels voor gratis beeldmateriaal. Pexels is iets minder bekend, dus daar heb je iets ‘uniekere’ fotos. Voordat je de foto’s gebruikt voor op je website is het goed om de foto even te verkleinen en aan te passen naar de verhouding 1600:900 (16:9). Daarvoor gebruik ik de website Croppola.
4. Gebruik maximaal drie relevante #Hashtags in je LinkedIn bericht
Hashtags toevoegen in je LinkedIn bericht schijnt te werken. Heel eerlijk, ik ben er nog niet helemaal over uit, maar ik voeg ze de laatste tijd consistent toe. Het voordeel van het gebruiken van hashtags is dat mensen op LinkedIn hashtags kunnen volgen en dat je eenvoudig berichten kunt zoeken waar bepaalde hashtags in gebruikt zijn.
Voordat je een hashtag in je bericht plaatst, is het goed om te kijken of er überhaupt volgers van deze hasttag zijn. Dit kan je doen door in de zoekbalk van LinkedIn de #hashtag te plaatsen. Je krijgt daarna het volume te zien van deze hashtag (zien onderstaande afbeeldingen). Het heeft dus geen zin om willekeurige hashtags te gebruiken.
De meeste LinkedIn specialisten adviseren ook om maximaal drie hashtags te gebruiken en om niet in ieder bericht te wisselen van hashtags. Hier geldt dus ook weer breng consistentie aan in hetgeen je schrijft en doet. Wil je meer weten of het gebruik van hashtags? Lees dan ook eens dit artikel.
5. Voeg een call-to-action toe aan je post
Als je doel is om via je LinkedIn bericht met nieuwe mensen in contact te komen (misschien wel met nieuwe klanten) denk dat goed na over een call-to-action. Een call-to-action is een middel om de lezer van je bericht aan te zetten tot actie. Het doel van deze call-to-action (CTA) is dat jij er achterkomt wie eventueel geïnteresseerd is in je product of dienst, maar het kan ook het bereik van je bericht vergroten. Op het moment dat jij de lezer uitdaagt om op je bericht te reageren, zul je zien dat het bereik groeit. Berichten waar veel response op komt, bijvoorbeeld likes of reacties, verkrijgen een groter bereik.
6. Geen niet alles direct prijs in je LinkedIn bericht
Een LinkedIn bericht is een perfect middel om mensen naar je website te ‘lokken’. Op het moment dat jij een goed bericht op LinkedIn plaatst, kan je de lezers naar je website doorverwijzen om meer informatie te krijgen omtrent hetgeen jij schrijft. Wat ook goed werkt is een deel van je blog/artikel op LinkedIn plaatsen en de lezer naar je website door te verwijzen op het moment dat ze het hele blog/artikel willen lezen.
7. Verwijs in je LinkedIn bericht naar je website middels een direct link
Nu zijn er specialisten die zeggen dat het voor je bereik van je bericht niet goed is om een link naar een externe website in je bericht te plaatsen. Dat zou goed kunnen, maar je uiteindelijk een bericht plaatsen dat ook prettig leest en het gewenste effect gaat opleveren. Op het moment dat jij een blog op je website hebt geplaatst en je wilt daar bezoekers naar toe trekken, dan is het mijn inziens juist verstandig om deze bezoekers middels een link in je bericht naar je website toe te trekken.
Mijn ervaringen zijn hier heel goed mee. En op het moment dat je het bericht op je website goed plaatst, dan verschijnt automatisch de goede afbeelding en zal het percentage dat doorklikt naar je website erg hoog zijn.
8. Plaats je artikel/blog zo op je website dat het direct goed op LinkedIn verschijnt.
Aanvullende op punt 6 en 7 is het belangrijk op je artikel/blog goed op je website te plaatsen, zodat hij ook direct goed op LinkedIn verschijnt.
– Geef je bericht een pakkende titel (dan is soms een aanvullend bericht overbodig – zie voorbeeld van Bob Vekemans)
– Voeg een uitgelichte afbeelding toe in het juiste formaat (ik gebruik altijd een afbeelding van 1600×900 en pas de afbeeldingen aan via Croppola). Als je Croppola gebruikt in verhouding 1600:900, dan is dit ook direct goed voor je organische vindbaarheid.
Directe link naar de website
Aansprekende afbeelding
Bericht met extra toelichting toegevoegd
Directe link naar de website
Aansprekende afbeelding
Geen extra bericht toegevoegd (hoge doorklik)
Waar moet je opletten zodra een bericht van iemand anders deelt?
Op het moment dat je een bericht van iemand anders (bedrijf/persoon) voorbij ziet komen en je wilt deze in jouw netwerk delen, dan is dat heel eenvoudig. Onderaan ieder bericht staat een knop: delen, zodra je hierop klikt krijg je de optie om dit bericht te delen. Je kunt dan direct op ‘plaatsen’ klikken, maar ik raad je aan om eerst een persoonlijk berichtje toe te voegen. Ik heb ervaren dat het klakkeloos delen van iemand anders zijn bericht, zonder persoonlijk toevoegen, een heel laag bereik heeft. Voeg daarom altijd een persoonlijk bericht toe waarin je minimaal één van onderstaande vragen beantwoord:
- Waarom deel jij dit bericht?
- Wat heb jij aan het lezen van dit bericht gehad?
- Wat ga jij doen met hetgeen je hebt gelezen?
Klik op de ‘DEEL’ knop
Direct daarna verschijnt dit beeld
Voeg een persoonlijk bericht toe!