Vragen naar het budget van een toekomstige klant
3 redenen waarom ik daarmee ben begonnen
3 redenen waarom ik daarmee ben begonnen
Genaaid. Zo voelde ik mij nadat ik 20 minuten met een gladde verkoper aan de telefoon had gehangen. In die 20 minuten had hij mij lekker gemaakt voor een tv-interview. Je raadt het al: RTL Z – De Barometer! In de 21ste minuut van ons gesprek gaf de beste verkoper aan dat mijn deelname €3400 zou gaan kosten. Een schijntje t.o.v. een ontbijtje met Harrie Mens, dat snap ik ook wel.
Dat mijn TV-debuut zo duur zou zijn en daarom niet door kon gaan, kon ik wel een plekje geven. Dat hij 20 minuten van mijn tijd had afgenomen met zijn gladde praatjes voelde echter als een naaistreek. Eerst doen alsof je mij uit 100.000 ZZP’ers speciaal hebt uitgekozen en uiteindelijk een maandsalaris vragen voor twee schamele minuten op de reclamezender RTL (ik geef toe, de alarmbellen waren bij mij ook een beetje laat). Niet oké.
Vraag ik dan nu bij iedere kennismaking of bij iedere potentiële klant die mij benadert wat zijn budget is? Nee, maar ik laat wel af en toe bedragen vallen. Zo kan ik de verwachtingen bij de klant een beetje beïnvloeden: de klant kan zo snel peilen of het zonde van de tijd is om met mij te kletsen. Ook zorg ik er zo voor dat diezelfde klant zich niet later in het proces ineens voor het blok gezet kan voelen.
Ik benoem regelmatig het volgende in mijn eerste gesprek: ‘ik help om dit moment 3 bedrijven op een structurele manier aan meer omzet. Om daarin de juiste stappen te kunnen zetten, huren ze mijn minimaal 2-4 dagen per maand in. Dit komt ongeveer neer op 1000-2500euro per maand’
Dat dit niet op de komma nauwkeurig is maakt niet uit. Mijn toekomstige klant weet nu wel dat onze mogelijke samenwerking een investering vergt tussen de €1000 en de €2500. Zo kan hij zelf uitrekenen dat ik niet voor €50 per uur werk en ook geen maandelijkse investering van €5000 ga vragen. Of ze dan nog verder in gesprek willen, is aan deze toekomstige klant.