Een CRM gebruiken doe je niet alleen voor jezelf!
Je helpt je collega’s en je werkgever er ook enorm mee!
Je helpt je collega’s en je werkgever er ook enorm mee!
Zoals jullie ondertussen van mij zijn gewend, ben ik een voorstander van het gebruik van een CRM-systeem (Customer Relationship Management). Dit komt met name doordat ik zelf heb gemerkt dat een CRM je marketing- en salesactiviteiten veel effectiever maken. Uiteraard moet je dan wel CRM hebben dat voor je werkt en niet tegen je. Maar dat is nou net het punt waar het vaak mis gaat en waardoor een CRM door vele direct vervangen wordt door Excel-bestandjes of zelfs door Trello.
Als ondernemer heb jij vast goede argumenten waarom je nog zonder CRM werkt. Toch ga ik je aan de hand van onderstaande drie vragen aan het denken (proberen te) zetten!
1.Wat gebeurt er als een medewerker je bedrijf verlaat?
Je medewerkers zijn dagelijks bezig om relaties te onderhouden en nieuwe relaties op te bouwen. In jullie huidige situatie worden deze relaties niet centraal opgeslagen, maar iedere collega heeft zo zijn/haar eigen werkwijze bedacht. Jij laat dit (nu nog) allemaal toe en gebeuren. Maar, wat gebeurt er op het moment dat een medewerker besluit ergens anders te gaan werken? Worden deze bestanden dan goed overgedragen? Is er überhaupt wel een overdracht mogelijk (ziekte/non-actief)? Is de opvolger in staat om deze bestanden te ontleden en voor een goede opvolging te zorgen?
Zonde toch als relaties verloren gaan op het moment dat iemand je bedrijf verlaat? Weg medewerker, weg kennis, weg relaties! En je nieuwe medewerker kan weer van voren af aan beginnen.
2.Hoe behouden jouw medewerkers het overzicht?
Recentelijk zag ik het weer gebeuren. Medewerker 1 neemt contact met relatie X op met de intentie om een afspraak in te plannen. Nadat de afspraak is ingepland vult medewerker 1 in zijn Excel-bestand in dat er een afspraak met relatie X is ingepland en vervolgt zijn acquisitie-strategie.
Niet veel later besluit Medewerker 2 om contact met diezelfde relatie X op te nemen, want ook deze medewerker ruikt zijn kans. Helaas moet hij vanuit relatie X horen dat zijn collega net al heeft gebeld en er al een afspraak staat gepland.
Welke indruk laat je dan achter op je relaties?
3. Is LinkedIn hetzelfde als een CRM-systeem?
‘Wij hebben geen CRM nodig, want wij maken actief gebruik van LinkedIn. Ik en mijn medewerkers zorgen ervoor dat we met onze relaties gelinkt zijn op LinkedIn’
Ik moedig het gebruik van LinkedIn zeker aan, maar je kunt LinkedIn niet zien als een CRM systeem. Een ZZP-er zou er nog mee weg komen, maar een ondernemer met medewerkers zeker niet. Een netwerk op LinkedIn is persoonlijk en dat neemt iemand mee als ze ergens anders gaan werken.
Hoe zorg jij ervoor relaties die zijn/worden opgebouwd door je medewerkers niet meegenomen worden op het moment dat iemand bij je weg gaat?
Kies je om te veranderen? Ik laat je graag de mogelijkheden zien van het gratis Hubspot CRM of meld jezelf aan voor mijn workshop!