De ‘Sales Marketeer’
Tegenwoordig zie je de term ‘Sales Marketeer’ steeds vaker voorbij komen. Een positieve trend aangezien sales en marketing veel beter moet samen werken, want een betere samenwerking gaat leiden tot meer sales. Vandaar dat de Sales Marketeer niet mag ontbreken in een bedrijf met groeiambities.
Maar wat is nou een sales marketeer en waar is hij/zij verantwoordelijk voor?
In mijn ogen is de Sales Marketeer een verkoop binnendienst 2.0. Of een marketing & communicatie medewerker (Marcom) 2.0.
Waarom een verkoop binnendienst 2.0?
Waar de verkoop binnendienst (new business) voorheen 40-50 cold-calls op een dag deed, is hij/zij vandaag de dag met veel meer middelen bezig dan alleen maar cold-calling. Zo kunnen worden gehaald uit:
- Inzicht in de websitebezoekers (meer informatie)
- Whitepaper downloads
- Ingevulde contactformulieren
- Chatmogelijkheid om je website
- Social media (Social selling)
- Bezoekers van je beursstand
- Het organiseren van kennissessies
70% van de B2B kopers start zijn of haar zoektocht naar een nieuw product en/of dienst online. Hierdoor is de rol van verkoop binnendienst extreem veranderd. Maar door het gebruik van handige salestools (lees daar meer over in de blog) is het werk van een verkoop binnendienst veel leuker en doelgerichter geworden.
Waarom een marketing en communicatie medewerker 2.0?
Een marketing en communicatie medewerker was voorheen (vooral binnen het MKB-bedrijf) iemand die verantwoordelijk voor:
- De flyers en brochures
- Het organiseren van beurzen
- Bijhouden van de website en social media
- Verzorgen van de interne communicatie
- Inkopen en plaatsen van advertenties (Vak- en dagbladen)
Het belangrijkste doel was naamsbekendheid verhogen en zorgen voor een eenduidige communicatie. Door de opkomst van internet en social media werd het takenpakket steeds groter. Eigenlijk te groot. Er ontstond een functie die alleen voor ‘het schaap met de vijf poten’ was weggelegd. Want het schrijven van een interne nieuwsbrief is totaal iets anders als een goede inbound marketing campagne opzetten. Vandaar dat de functie van een Marcom medewerker verandert en daarom ook regelmatig een nieuwe titel krijgt: de Sales Marketeer.
Conclusie
Een Sales Marketeer is er dus o.a. verantwoordelijk voor dat hij/zij zorgt voor:
- Marketing campagnes bedenkt en opzet (online en offline).
- Content creatie.
- De juiste contactpersonen benaderd (structureel).
- Zorgt voor een correcte opvolging van de leads.
En de Sales Marketeer moet verstand hebben van:
- SEA/SEO
- (Inbound) marketing automation
- Inbound Sales
- Email marketing
- Google analytics
- Social media
- CRM en contactbeheer
- Contentmarketing
De rol van Sales Marketeer is heel uitdagend en vergt veel discipline. Hij/zij zal de juiste ondersteuning moeten krijgen en waar nodig zal er gebruik gemaakt moeten worden van derden (een marketing bureau met een bepaald specialisme bijvoorbeeld). Want ‘het schaap met de vijf poten bestaat niet’!
Mocht je eens met mij willen sparren over ‘slimmere’ manieren om in contact te komen met je prospect, dan kan dat natuurlijk altijd.
Bel, email of blok via mijn meetinglink direct tijd in mijn agenda waarop ik je kan bellen.